GeoStap bestaat uit verschillende onderdelen die bij iedere paragraaf worden aangeboden:
GeoStap biedt ook proefwerken/tentamens in verschillende versies aan, zodat u als docent kunt differentiëren in niveau en moeilijkheidsgraad.
Alle lesonderdelen per paragraaf zijn optioneel en kunnen door de docent of de leerling gekozen worden. De leerlingen kunnen ervaringspunten verdienen met de lesonderdelen als er gebruik wordt gemaakt van het puntensysteem.
De OpStap is bedoeld om de leerlingen kennis te laten maken met het onderwerp van de paragraaf. De OpStap bestaan uit verschillende soorten activiteiten, zoals:
De OpStap heeft als doel om de leerlingen te prikkelen, te activeren en te enthousiasmeren voor het onderwerp. De opdrachten sluiten aan bij de voorkennis en de belevingswereld van de leerlingen. De opdrachten stimuleren ook de samenwerking en de communicatie tussen de leerlingen. De opdrachten duren ongeveer 10 tot 15 minuten per paragraaf.
De Theorie en Theoretische Opdrachten zijn bedoeld om de leerlingen de belangrijkste begrippen en concepten van het onderwerp uit te leggen en te laten oefenen. De Theorie en Theoretische Opdrachten bestaan uit verschillende soorten activiteiten, zoals:
De Theorie en Theoretische Opdrachten hebben als doel om de leerlingen de kennis en het inzicht te geven die nodig zijn voor het vak aardrijkskunde. De Theorie en Theoretische Opdrachten sluiten aan bij de leerdoelen en de eindtermen van het vak. De Theorie en Theoretische Opdrachten stimuleren ook de zelfstandigheid en de reflectie van de leerlingen. De theorie, aantekeningen en theoretische opdrachten duren ongeveer 20 tot 30 minuten per paragraaf.
De +Opdrachten zijn bedoeld om de leerlingen de theorie van het onderwerp te laten toepassen in een praktische situatie. De +Opdrachten bestaan uit verschillende soorten activiteiten, zoals:
De +Opdrachten hebben als doel om de leerlingen de kennis en het inzicht van het onderwerp te laten verdiepen en te laten verbinden met de werkelijkheid. De +Opdrachten sluiten aan bij de theorie en de leerdoelen van het onderwerp. De +Opdrachten stimuleren ook de nieuwsgierigheid en de expressie van de leerlingen. De praktische opdrachten duren ongeveer 15 tot 30 minuten per paragraaf.
De check is bedoeld om de leerlingen te laten zien of ze het onderwerp goed hebben begrepen en of ze de leerdoelen hebben behaald. De check bestaat uit een meerkeuzetoets.
De check heeft als doel om de leerlingen feedback te geven over hun kennis en vaardigheden van het onderwerp. De check sluit aan bij de theorie en de leerdoelen van het onderwerp. De check stimuleert ook de zelfevaluatie en de verbetering van de leerlingen. De check duurt ongeveer 5 tot 10 minuten per paragraaf.
De toetsen zijn bedoeld om de leerlingen te toetsen over een heel hoofdstuk of een heel thema. De toetsen bestaan uit verschillende soorten vragen. De toetsen hebben als doel om de leerlingen een eindbeoordeling te geven over hun kennis en vaardigheden van het hoofdstuk of het thema. De toetsen sluiten aan bij de theorie en de leerdoelen van het hoofdstuk of het thema. De toetsen stimuleren ook de voorbereiding en de herhaling van de leerlingen.