Ontdek de wereld op jouw manier

Differentiëren

Differentiëren in de les is een belangrijke manier om tegemoet te komen aan de verschillende leerbehoeften, niveaus en interesses van leerlingen. Differentiëren kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door leerlingen te laten kiezen uit verschillende opdrachten, door leerlingen op hun eigen tempo te laten werken, of door leerlingen extra uitdaging of ondersteuning te bieden.

Echter, differentiëren in de les is niet altijd makkelijk. Veel lesmethodes voor aardrijkskunde bieden te weinig lesmateriaal om goed te kunnen differentiëren. Het kost veel tijd en moeite om zelf extra opdrachten te zoeken of te maken die passen bij de leerdoelen en de leerlingen. Bovendien is het lastig om het overzicht en de controle te houden over de voortgang en de resultaten van de leerlingen.

GeoStap maakt differentiëren in de les een stuk makkelijker. GeoStap biedt een grote hoeveelheid en diversiteit aan lesmateriaal voor aardrijkskunde, dat u als docent naar eigen wens kunt inzetten. U kunt uw leerlingen laten kiezen uit verschillende opdrachten die aansluiten bij hun niveau en interesse. U kunt uw leerlingen belonen met punten voor hun inzet en prestaties. U kunt uw leerlingen feedback geven en hun voortgang volgen via het online platform. U kunt uw lessen afstemmen op de kerndoelen en eindtermen van het vak aardrijkskunde.

GeoStap is niet alleen geschikt voor differentiatie, maar ook voor klassikale instructie. U kunt het lesmateriaal van GeoStap ook gebruiken als een aanvulling of een alternatief voor uw bestaande lesmethode. U kunt het lesmateriaal van GeoStap aanpassen aan uw eigen wensen en doelen. GeoStap geeft u als docent meer vrijheid en flexibiliteit om uw lessen vorm te geven. Met GeoStap kunt u ieder op uw eigen manier aan dezelfde leerdoelen werken, zonder dat het veel tijd hoeft te kosten.

Met GeoStap kunt u als docent op verschillende manieren differentiëren in de les. U kunt kiezen voor een uniek puntensysteem of een kleinere versie zonder puntensysteem. Beide manieren bieden u de mogelijkheid om uw leerlingen te motiveren en te laten werken op hun eigen niveau en tempo.

Ervaringspunten

Het differentiëren met puntensysteem werkt als volgt. Er is ontzettend veel materiaal waar leerlingen mee kunnen werken. Bij alles wat de leerlingen doen kunnen ze ervaringspunten (XP) verdienen. Hoe meer ze doen hoe meer ervaring ze opdoen en hoe meer ervaringspunten ze verdienen. Zo motiveert u de leerlingen om zelf actief te zijn en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Daarnaast kunnen de leerlingen kiezen waarmee ze bezig gaan en kunnen ze kiezen wat bij hen past zodat het meer onderwijs op maat is. Aan het einde van het hoofdstuk kunt u alle verdiende punten bij elkaar optellen en hier een beloning aan hangen. Dit kan bijvoorbeeld een cijfer zijn. Hoe meer ervaringspunten ze hebben hoe hoger het cijfer, maar dit kan ook iets anders zijn of als een groepsbeloning worden gebruikt.

Lesonderdelen

De tweede manier is iets eenvoudiger. De docent maakt voor de les een keuze in het uitgebreide lesmateriaal. Afhankelijk van de beschikbare tijd laat u leerlingen lesonderdelen afronden. Ook hier kunt u zorgen voor keuzes. Zet bijvoorbeeld 5 lesonderdelen klaar waarvan ze er 3 moeten doen. Zo geeft u de leerlingen de mogelijkheid om te werken aan de onderwerpen die zij het meest interessant of belangrijk vinden. U kunt ook differentiëren in niveau door verschillende lesonderdelen aan te bieden die meer of minder uitdagend zijn.

Met GeoStap kunt u dus op een eenvoudige en effectieve manier differentiëren in de les. U kunt gebruik maken van het puntensysteem of zonder puntensysteem werken, afhankelijk van uw voorkeur en doelstellingen. GeoStap helpt u om uw leerlingen te motiveren, te activeren en te laten leren op hun eigen niveau en tempo.